Familien Ósland

Farvel til KL – goddag til Penang

Egentlig utroligt at man ikke kan se hvor trætte vi er ;)

Egentlig utroligt at man ikke kan se hvor trætte vi er 😉

Vores sidste hele dag i KL gik med en tur til Petrosains, et oplevelses-center i Petronas Towers. Vi var der også sidst med Egill, men denne gang fik begge drenge nok mere ud af det. Der var masser af videnskabs-ting man kunne prøve og især rum-området var et hit 😀

Vi var ved at være godt møre i fødderne, men vilkårene ved storby-ferie er nu engang en masse traven rundt, selvom den offentlige transport i KL er rigtig god. Flere slags tog; tog, letbane og monorail foruden busser og taxaer til småpenge. Men store byer betyder store, brede gader og med en ret tung trafik er det ofte med tungen lige i munden og hjertet oppe i halsen når der skulle krydses gader 😉

Vi havde egentlig bestemt at vi ville ned og soppe i soppebassinet vede børneområdet i KLCC park, men lige som vi fik sat os ned med vores sandwiches blev alle beordret op og væk… vi fandt aldrig rigtig ud af hvorfor, men det var lidt surt for der var ikke nogen synlig grund og vi havde glææædet os til en kølig soppetur.

I stedet begav vi os på vej op til Menara Kuala Lumpur – KL tower, et 421m højt tårn med bla. udsigtsplatform, roterende restaurant og en masse telekommunikations-halløj. Vi nøjedes dog med udsigtsplatformen i ca. 250m højde – elevatorturen tog vel ca. 30 sekunder, talk about lynelevator 😉 Udsigten var slog Aalborgtårnet med flere længder, men det kostede også en halv jetjager at komme derop, så det havde bare af at være imponerende! 😀

Trods trætheden valgte vi at traske hjem, da vi ikke rigtig kunne overskue at skulle backtracke tilbage til den sidste monorail-station, for at skifte tog et par gange for at nå helt hjem. I stedet spiste vi en is og gik den halve timestid tilbage til Central Market, hvor vi spiste i food court´en. Mange steder i mall´s o.lign. er der food courts hvor der er samlet en masse forskellige madsteder med borde i midten – så kan man kan få lige det man har lyst til og stadig sidde sammen.

Vi var BOMBEDE da vi kom tilbage til hostellet, og jeg havde tusket mig til familiens bedste seng i håb om at få lidt søvn efter 4 nætter næsten ud, gaab. Det er nu første gang jeg for alvor har oplevet jetlag, så jeg håber det snart er overstået for jeg trænger meget til en ordentlig nats søvn :O

Generelt har det været en fornøjelse at være i KL. Det ER  en meget stor by, men den er ret nem at overskue og komme rundt i. Meget står på engelsk, men vi har også allerede fanget en del ord på malaysisk, der går igen og igen. Taman er en park, masjid er en kirke/moske, menara er tårn osv. så det gør det lidt nemmere at finde rundt. Byen føles ret sikker og også ren (i hvert fald i forhold til hvad vi kunne huske) selvom markedsgaderne er meget tætpakkede og noget kun snuskede, men det er jo en del af charmen 😉

Fredag morgen skulle vi med fly til Penang, og skulle heldigvis fæst flyve ved middagstid, så der var fin tid til at komme derud med toget, finde rundt og tjekke ind. Flyturen var kun 50 min, så det var næste bare op og ned igen…

Vi tog en taxi til Georgetown – og han bandede os langt væk fordi vi ville et sted hen han ikke kendte… men vi kom da frem til sidst og fandt den skønneste oase her i Ke-Lan-Tan House. Et hyggeligt og charmerende guesthouse, hvor vi har fået en smukt værelse med hems til ungerne – og vores nye bedste ven… AIRCON 🙂

Georgetown er ikke voldsomt stor når man lige kommer fra KL, og der er en gratis bus der kører kort fra hvor vi bor. Vi fik spist sen frokost og traskede derefter ned til midtbyen og havnen, hvor vi delte en liter mangojuice og en pakke chips med de lokale havenkrager. Der er masser af smukke, snuskede, charmerende huse, nogle forfaldne og andre fint istandsatte. Iblandet kinesiske templer, små muslimske moskeer og indiske templer spredt med løs hånd rundt i gaderne. Samlet set et skønt miskmask af alt muligt som man ikke kan lade være med at synes om 🙂