Familien Ósland

Besøg hos Langafi

Eller “lan og gafi” som August siger, stolt over at kunne stave 🙂

Vi tog afsted meget tidligt – ca. kl. 9, hvilket er meget tidligt for os i øjeblikket, i solskin og dejligt vejr. I stedet for tunellen kørte vi ind i Hvalfjörð for at ind op og se Glymur – Islands højeste vandfald. Turen derind var temmelig bumlet man da vi kom til p-pladsen inde i Botnsdalur stod den ene lille udlejningsbil ved siden af den anden – så vi var vist nogle kyllinger 🙂

Vi travede vel 3 kvarter og nåede til selve floden under vandfaldet. For at komme helt ned til vandet skulle vi ad en sti der gik gennem nogle huler – spændende og sejt lavet. Vi kom godtnok ikke hen og se selve fossen, der var for langt, men August og jeg fik smidt en masse sten i floden mens Arnar og Egill kigge på den  træstammebro der førte over broen og længere op mod fossen. August peb lidt på vejen derind – mest fordi han ikke måtte få lov at gå med kameraet – men ellers var drengene bare seje og gode til at gå, det kan vi såmænd sagtens gøre en anden gang. Der er utroligt smukt omkring Botnsdalur med høje bjerge, dybe dale, fosser og floder…

Senere stoppede vi ved fossen Glanni tæt på Bifröst – der var nu bare en lille gåtur ind, så det var nærmest for småbørn 🙂 Der er kommet en masse organiserede stier, trapper og forbudtskilte, så det er ikke helt der eventyrland der var tidligere, hvor man kunne klatre på klipperne i timevis, men med den øgede mængde turister er det nødvenligt at værne om omgivelserne. Men der var naturligvis stadig dejligt og Glanni er nu ikke grimmere for det 🙂

Efter den tur drønede vi direkte nordpå til Langafi i Hvammstangi. Han er ved at være en gammel mand, 92, og det ses efterhånden. Han kommer dog omkring og bor stadig i sin beskyttede bolig – selsom det i følge Gréta og Gunnar vist er ved at være sidste udkald. Vi spiste aftensmad – grillet hjemmeavlet følkød – hos Gréta  på Litli Os og hyggede indtil vi ikke kunne holde os vågne længere. Vi havde aftalt at overnatte hos Langafi, hvilket måske ikke var optimalt hvad angår sengeplads, men det gjorde Langafi rigtig glad, så det var godt vi gjorde det 🙂

SØNDAG:

Langafi og drengene

Søndag var det overskyet og støvregnede, så der var ikke udsigt til de helt store rejseoplevelser. Vi havde dog en stående aftale med Hrefna og Guðjón om at mødes et sted undervejs. De rejser rundt i husbilen og var ikke til at lokke til Reykjavik 🙂 De kører mest efter det gode vejr og var taget til Nordisland, så det passede fint at møde dem der. Vi mødtes i Blönduós på en parkeringsplads til en hyggelig kop kaffe i husbilen – de var kommet over Kjölur tidligere på ugen og kunne melde om en meget dårlig vej, så den vej skulle vi desværre ikke tilbage, selvom vi havde tænkt på det.

Efter kaffen drønede vi egentlig bare direkte tilbage over Holtavörðuheiði, med et enkelt stop ved Grábrók. Vi trængte til at komme ud og August nærmest løb hele vejen op til toppen af Grábrók og hele vejen rundt på kraterkanten som anden bjergged 🙂 Det lettede til og der var en utrolig flot udsigt deroppefra…